متین | ||
|
روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی لقمان جواب داد: اگرکمی دیرتروکمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد. [ دوشنبه 92/7/15 ] [ 1:38 عصر ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
خدایا : یار دبستانی من کجاست؟ کو معلمانم ؟ چرا کسی نیست به خاطر نمره جمله نویسی چوب کف دستم بزند؟ من راضیم ! برای نمره صفر، در تعلیمات اجتماعی تا که بفهمم آقای هاشمی آخر به نیشابور رسید یا نه ... برای رفوزه شدن برای تو کوزه رفتن ! من راضیم به حفظ کردن جدول ضرب ... برای زیر زنگ ایستادن! می خواهم زبان پارسی را پاس بدارم.. چرا که دلم تصمیم کبری گرفته! کجا رفتین خاطرات بچگی؟ راستی معلمم! تو بگو... هنوزم در شیشه مربا را زیر آب گرم بگیریم باز می شود؟ نکنه هیچ چیز مثل سابق نباشد؟ خدایا مرا به مدرسه ام برگردان !!!
[ دوشنبه 92/7/15 ] [ 1:32 عصر ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
انیشتین برای رفتن به سخنرانی ها و تدریس در دانشگاه از راننده مورد اطمینان خود کمک می گرفت. راننده وی نه تنها ماشین او را هدایت می کرد بلکه همیشه در طول سخنرانی ها در میان شنوندگان حضور داشت بطوریکه به مباحث انیشتین تسلط پیدا کرده بود! یک روز انیشتین در حالی که در راه دانشگاه بود با صدای بلند گفت که خیلی احساس خستگی می کند؟ او جای انیشتین سخنرانی کند چرا که انیشتین تنها در یک دانشگاه استاد بود و در دانشگاهی که سخنرانی داشت کسی او را نمی شناخت و طبعا نمی توانستند او را از راننده اصلی تشخیص دهند. انیشتین قبول کرد اما در مورد اینکه اگر پس از سخنرانی سوالات سختی از وی بپرسند او چه می کند کمی تردید داشت . [ دوشنبه 92/7/15 ] [ 1:27 عصر ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
بیوگرافی و زندگینامه باغچه بان مبدع روش آموزش ناشنوایان در ایران و پایهگذار آموزش و پرورش پیش از دبستان و از پیشگامان فرهنگ و ادبیات کودکان. او در 1264ش در ایروان، از ایالات قفقاز، به دنیا آمد. پدر و جد وی از اهالی تبریز بودند. پدرش قناد، معمار و مجسمهساز بود و در نقل داستانهای کهن و اشعار شاهنامه تبحر داشت. مادربزرگش، بنفشه، زنی باکفایت، طبیب محل و شاعر بود. این دو نقش مهمی در پرورش استعدادهای هنری و خلاقیت جبار داشتند . تحصیلات جبار به شیوة سنتی و مکتبخانهای بود. او در پانزده سالگی مجبور به ترک تحصیل شد و به حرفههای پدرش روی آورد. در 1284ش، به دلیل درگیریهای مذهبی، به زندان افتاد. در آنجا، هفتهنامة ملانهیب و سپس ملاباشی را مینوشت و مصور میکرد و به کمک همزنجیر و همبندش برای فروش به خارج از زندان میفرستاد. زندان در افکار و معتقدات او تغییرات بنیادی پدید آورد و از آن پس، با عشق به آرمان صلح و انساندوستی، فعالانه وارد زندگی فرهنگی و اجتماعی شد . باغچهبان تعلیم و تربیت زنان و کودکان را مهم میشمرد و به رغم مخاطرات موجود، پنهانی به تدریس سرِخانة دختران میپرداخت. از اولین آثار او برای کودکان داستانهای منظوم « قیزیللی یاپراق» (برگ زراندود) و «بایرامچیلیق» (مژدهرسانی عید) است. این آثار، با نام جبار عسکرزاده، متخلص به عاجز، در 1290ش در ایروان چاپ شد. وی، در همین اوان، با نوشتن مقالات و سرودن اشعار، همکاری خود را با روزنامة فکاهی ملانصرالدین آغار کرد و در 1291ش به نشر هفتهنامة فکاهی لکلک در ایروان پرداخت . با آغاز جنگ بینالملل اول و کشمکشهای خونین میان مسلمانان و ارامنه، ناگزیر به ترکیه مهاجرت کرد. در آنجا، ابتدا تحویلدار و سپس فرماندار شهر ایگدیر شد؛ ولی چندی بعد ناگزیر به قفقاز بازگشت. وی در 1297ش، در شهر نوراشین، از توابع ایالت ایروان، مدرسهای تأسیس کرد که به علت آشفتگی اوضاع دیر نپایید. در 1298ش، بر اثر شدت گرفتن خونریزیها در قفقاز، با خانوادة خود به ایران آمد باغچهبان خدمات فرهنگی خود را، به عنوان معلم کلاس اول، در مدرسة احمدیة مرند آغاز کرد و دیری نگذشت که نحوة کار وی و پیشرفت شاگردانش جلب توجه نمود. اولین اثر او در ایران نمایشنامة «خرخر» است که برای شاگردانش نوشت و در مدرسه اجرا کرد. در ایران زمان، امتیاز تأسیس یک دبستان دخترانه را گرفت؛ ولی، به سبب مخالفتهای متعصبان، موفق به افتتاح آن نشد . در 1299ش، به جهت حسن شهرتش، بنا به دعوت رئیس فرهنگ آذربایجان، به تبریز رفت و در آنجا به کار خود ادامه داد. در این زمان، با روش تازة خویش نوشتن کتاب اول را برای کودکان آغاز نهاد. باغچهبان برای تدریس مواد گوناگون درسی، وسایل سمعی و بصری ساخت و کتاب الفبای آسان را برای تدریس فارسی به ترکزبانان بزرگسال نوشت. وی، با همکاری همسر و همکارش، صفیه میربابایی، به تدریس دختران در کلاسهای مخصوص نیز موفق شد. وی، در این زمان، «جمعیت حمایت معلمین» و «جمعیت تئاتر» را تأسیس کرد و نمایشنامههای انتقادی، از جمله حیات معلمین و اِرکَک خالاقیزی(خالهقزیِنَر)، را نوشت .
باغچهبان در 1303ش، بنا به پیشنهاد رئیس فرهنگ آذربایجان، کودکستانی به نام «باغچة اطفال» در تبریز تأسیس کرد و نام خانوادگی خود را از عسکرزاده به باغچهبان تغییر داد. وی، برای کودکان، بازیها و کاردستیهای جدید و تزئینات و صورتکهای گوناگون ساخت و شعر، سرود و نمایشنامه نوشت، و به یاری همسرش، که با موسیقی آشنا بود، در کودکستان نمایشهای آهنگین اجرا کرد . در1305، با توجه به حالات یک کودک ناشنوا در «باغچة اطفال» به فکر تدریس به ناشنوایان افتاد و کار تدریس به کر و لالها را با سه پسر ناشنوا آغاز کرد. باغچهبان در آموزش ناشنوایان هیچگونه تجربه قبلی یا دسترسی به کتاب و مقالاتی در این باره نداشت. او، در پرتو تجربة شخصی، به نقش مهم حس باصره و لامسه در آموزش زبان به ناشنوایان پی برد. صداهای زبان فارسی را به دو دستة حنجرهای(آوایی) و تنفسی(بیآوا) و هر یک از این دو گروه را به ممتد و غیر ممتد تقسیم کرد. وی «الفبای دستی گویا» را، که در نوع خود در جهان بینظیر است، بر پایه ویژگی صداها و شکل حرفها ابداع کرد. در این الفبا، بر خلاف بعضی الفباهای دستی دیگر، از یک دست استفاده میشود. این نشانهای دستی، ضمن اینکه کمک به لبخوانی است، وسیلهای برای تعلیم و اصلاح تلفظ نیز هست . باغچهبان، بهرغم خدمات فرهنگیش، مجبور به ترک تبریز شد و در1306 به دعوت رئیس فرهنگ فارس به شیراز رفت. در همان سال، «کودکستان شیراز» را تأسیس کرد و به نوشتن شعر، چیستان و نمایشنامههای گوناگون پرداخت که، از آن میان، مجموعه شعر زندگی کودکان و نمایشنامة گرگ و چوپان را در1308و نمایشنامة پیروترب و خانمخزوک را در 1311خود مصور و چاپ کرد و وسایل و بازیهای گوناگونی برای پرورش حافظه، حواس و اندامهای تکلم ساخت. برنامة کودکستانش شامل ورزش، گردش در کوه و صحرا، تمرین رختشویی، تعلیم بنایی و خشتزنی و مجسمه سازی و کار بافتنی و آداب معاشرت و غیره بود. در همین زمان، کار تئاتر را نیز ادامه داد و با همکاری نصرالله شادروان، چندین نمایشنامة انتقادی به صحنه آورد. از این رو میتوان گفت که در دهة اول قرن چهاردهم در کشور ما از نظر آغاز آموزش و پرورش ابتدایی و آموزش کودکان استثنائی و ایجاد فرهنگ و ادبیات کودکان برجستگی چشمگیری داشتهاست . در پایان 1311، باغچهبان به تهران آمد. او قصد داشت مؤسسهای برای پژوهشهای روانشناسی و تربیتی تأسیس کند که به دلیل نداشتن پشتیبانی مادی و معنوی از آن منصرف شد. در این ایام، ناگزیر مدت کوتاهی در یک کارخانة سیگارپیچی مشغول کار شد . در آذر 1312، باغچهبان، با چاپ اعلانی در روزنامة اطلاعات دربارة آموزش ناشنوایان، اولین کلاس ناشنوایان را، در مطب دوستش، با یک شاگرد، دایر کرد. تعداد شاگردان به تدریج به پنج نفر افزایش یافت. در پایان سال تحصیلی، وزارت فرهنگ، با احساس رضایت از نتیجة آموزش ناشنوایان، ماهانهای به مبلغ چهل تومان برای دبستان مقرر داشت و «دبستان کر و لالها» رسماً آغاز به کار کرد. در همان سال، باغچهبان تلفن گنگ یا سمعک استخوانی را اختراع کرد و به ثبت رسانید. این سمعک وسیلة انتقال صوت از طریق دندان به مرکز شنوایی است . در 1314، وزارت فرهنگ «دستور تعلیم الفبای» او را منتشر کرد که امروز نیز از روش پیشنهادی در آن («روش باغچهبان») در کلاسهای دبستانی و بزرگسالان استفاده میشود. در 1322، با کمک افراد خیّر، «جمعیت حمایت کودکان کر و لال کور» را در تهران تأسیس کرد که در تیر 1323 به ثبت رسید و بعدها کلمة کور از عنوان آن حذفشد. در بهمن همین سال، ماهنامة زبان را منتشر کرد و در آن روش تازة خویش را در اختیار آموزگاران کلاس اول گذاشت. کتابهای اول دبستان و کتاب سرباز را، با روش تازه، در همین سال منتشر کرد . در اسفند 1328، اساسنامه و برنامة کامل و دقیق تحصیلات پنجسالة ناشنوایان برای آموزش زبان و حرفه، روش شفاهی توأم با الفبای دستی گویا، به کوشش باغچهبان، تهیه و به تصویب رسید. او، در1330، «کانون کر و لالها» را پایهگذاری کرد. در 1332، نخستین کلاس تربیت معلم ناشنوایان را، با همکاری دانشسرای مقدماتی، در آموزشگاه خود تأسیس کرد و بدین ترتیب، اولین گام در تربیت رسمی معلمان کودکان استثنائی برداشته شد . در 1343، کتاب حساب را برای کودکان ناشنوا و روش آموزش کر و لالها را برای آموزگاران نوشت. در کتاب اخیر، ضمن توضیح صداهای زبان فارسی و روش آموزش تلفظ و لبخوانی، اصول «زبان مصور» را به تفصیل شرح داده است. زبان مصور مجموعة علایم بصری است که با استفاده از آن میتوان ساختار زبان را به ناشنوایان آموخت. در همین زمان، «گاهنامه»، وسیلهای بصری برای آموختن چگونگی بلند و کوتاه شدن روزها، را ساخت . آموزشگاه باغچهبان، در زمان حیات وی، از هر نظر گسترده و مجهز شد. با اجرای برنامة تربیت معلم ناشنوایان، مدارس و کلاسهای ویژه و هنرستانها و کلاسهای بزرگسالان(اکابر) و باشگاهها و مراکز پژوهشی و خدمات ویژه، از جمله دورههای تربیت رابط ناشنوایان در تهران و شهرستانها تأسیس شد و ناشنوایان به مراکز آموزش عالی راهیافتند . باغچهبان در اواخر عمر، «جمعیت سلام» یا «گرامیداشت» را با نیت تشویق مردم به تجلیل از نیکوکاران در زمان حیاتشان، تأسیس کرد و جزوة «آدمی اصیل» را در این باره منتشر ساخت . از کتابهای شعر و نمایشنامه و داستانهای کودکانة باغچهبان به زبان فارسی نُه اثر به چاپ رسیدهاست. از جمله آثار چاپ نشدة او در این حوزه نمایشنامة آهنگین مجادلة دو پری است. همچنین در روشهای تدریس خواندن و نوشتن و آموزش ناشنوایان، سیزده اثر از وی منتشر شدهاست. آثار او به زبان ترکی بالغ بر دوازده کتاب است که از آن میان، ترجمة رباعیات خیام، به نام رباعیات آذری خیام، ارزش خاصی دارد. رباعیات باغچهبان، که در 1337 به چاپ رسید، آیینة افکار و فلسفة زندگی اوست.باغچهبان در 4 آذر 1345 درگذشت .
منبع : یاد یار [ یکشنبه 92/7/14 ] [ 1:43 عصر ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
بگذارید بچه ها شیرین زبانی کنند 1- جنسیت: مطالب زیادی درباره ی اینکه دخترها زودتر شروع به صحبت می کنند نوشته شده است بعضی معتقدند که بین رشد زودتر گفتار دختران نسبت به پسران و سلیس دار شدن عصب در دخترها ارتباط مستقیمی وجود دارد.
2- هوش: امروزه اکثر تست های هوش کلامی می باشد و هوش کودک از طریق توانایی کلامی او اندازه گیری می گردد و مشاهده شده که هر چه واژگان کلامی کودک بیشتر باشد نشانه ی هوش بالای اوست. دانش آموزان عقب مانده ی ذهنی همیشه در گفتارشان از واژگان محدود و تکراری استفاده می کنند. یک نکته ی مهم!! با توجه به نقش والدین در فراگیری زبان کودک، والدین و افرادی که در کنار کودک هستند و نسبت به او توجه و علاقه نشان می دهند و عشق می ورزند بسیار بهتر و مفیدتر از والدینی عمل می کنند که از این عواطف بی بهره اند. اگر قرار است کودکان سخنگویان خوبی شوند باید گفتار خوب را بشنوند. 3- محیط خانوادگی: بعضی از پدران و مادران در محیط خانه بیشاز حد طبیعی از کودک محافظت می کنند. کودکی که تنهاست و در خانه کسی به حرفهای او گوش نمی کند و هرگز پاسخ نمی شنود نیز کمترین انگیزه ای برای صحبت کردن و بقول معروف شیرین زبانی ندارد. لازم است بدانیم که باید با کودکان آهسته تر صحبت کنیم – طول عبارات باید کوتاه باشد. پس از پایان هر عبارت و قبل از شروع عبارت بعدی، نیز باید یک تا 2 ثانیه مکث و وقفه باشد.علاوه بر این هنگامی که کودک مشغول صداسازی یا حرف زدن است کار او را قطع نکنید. بعضی از محیط های خانوادگی که در آن تنش به اندازه ای است که روی کودک اثر گذاشته و به دلیل ترس و وحشت جرأت صحبت کردن ندارد. محیط مدرسه: گاهی متأسفانه دیده شده دانش آموزانی که از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و دارای اشکالاتی جزئی در گفتارهای باشند به دلیل رفتار ناشایست اولیاء مدرسه آنان منزوی و خجالتی شده و کمتر ابراز وجود می نمایند و در سرگرمی ها و فعالیتهای گروهی شرکت نمی کنند البته مورد اخیر بیشتر از مراکز نگهداری و شبانه روزی آموزشی گزارش شده است.
دو زبانه بودن: مشکل دو زبانه بودن در شهرهای بزرگ وصنعتی شایع تر است و همچنین بعضی از افراد با و یا چند زبان صحبت کردن را نشانه تمدن می دانند و این طرز فکر را به فرزندان خویش انتقال می دهد و گاهی بجای اینکه کودک دوزبانه شود واقعاً بی زبان می گردد زیرا به دلیل کمی استعداد و علاقه نه زبان مادری را خوب فرا می گیرند و نه زبان دوم را می آموزد. این اختلال در واقع یک معلولیت آموزشی اجتماعی است که خانواده عامل آن است.
وضعیت اجتماعی و اقتصادی: باید باور داشت که رشد گفتار در دوران طفولیت بی ارتباط با مشکلات اقتصادی واجتماعی نیست و کودکانی که از دوران شیرخوارگی با کمبود تغذیه مناسب خصوصاً شیر روبه رو می باشند بدون تردید این امر در مراحل رشد آنان از جمله گفتار موثر خواهد بود . [ یکشنبه 92/7/14 ] [ 10:21 صبح ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
اشاره: اگر کودکان در سنین پایین با کتاب آشنا شده و از مطالعهی آن لذت ببرند، به طور حتم در سنین بالا نیز این کار را ادامه داده و مطالعهی کتاب، یکی از عادات همیشگی آنها خواهد شد. در این میان کتابهای مصور، مناسبتترین انتخاب برای کودکان هستند که والدین میتوانند با تهیه کردن آنها، فرزندانشان را با مطالعه آشنا سازند. اگرچه قیمت بالای کتابهای مصور نسبت به کتابهای ساده تا حدودی والدین را از خرید این کتاب ها برای فرزندانشان منع می کند، اما والدین نباید از اهمیت کتابهای مصور غافل شوند، چرا که با استفاده از قوه بینایی، قوه تخیل کودک فعال می شود. هنگامی که فرزندان از والدینشان می خواهند تا برایشان کتاب مصور بخرند آنها در پاسخ می گویند که این کتاب مناسب سن تو نیست و تو دیگر بزرگ شده ای و می توانی خودت کتاب بخوانی . حتی در بعضی کشورها معلمان و کتابداران نیز کتابهای مصور را برای بچه های بالاتر از سن 6-5 سال مناسب نمیدانند. آنها عقیده دارند که اگر کودکی سواد خواندن داشته باشد باید کتابی را انتخاب کند که پر از متن باشد و انتخاب کتاب مصور معنایی جز تنبلی ندارد . برخی از والدین ناخواسته به تواناییهای فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان میبینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقهشان است فرزندشان داشته باشد . اما کارشناسان معتقدند یک کتاب اگر برای کودکی لذتبخش باشد آن کودک از والدین بارها و بارها می خواهد تا آن را برایش بخواند. یا حتی اگر این کتاب مصور باشد والدین موظفند تا تصاویر این کتاب را برای فرزندشان توضیح دهند و از او بخواهند تا به دقت به تصاویر نگاه کند و با یکدیگر درباره آن صحبت کنند . کودک با دیدن عکس های کتاب فکر می کند. شاید آن را هرگز به زبان نیاورد و ما هرگز از آن چیزی متوجه نشویم، اما این تصویر در ذهن او نقش می بندد و قوه تخیل و ادراکش را فعال می کند . برخی از والدین ناخواسته به تواناییهای فرزندشان لگد می زنند و دوست دارند تا آنها را در جهت مطلوب خودشان هدایت کنند؛ یا این که نداشته های خود را در فرزندشان میبینند و دوست دارند آنچه را که مورد علاقهشان است فرزندشان داشته باشد و آنها را از 4-5 سالگی تشویق می کنند تا کتابهایی با متن های سنگین بخوانند، اما آنها باید بدانند که آیا فرزندان آنها آنچه را که می خوانند می فهمند . کتاب های مصور به افزایش قوه تخیل و ادراک کودک کمک می کند و بسیاری فشارها را از روی کودکان کاهش میدهد. بسیاری از کتاب های مصور دارای نقاط پیچیدهاند که ما قادر به درک آنها نیستیم و باعث افزایش توانایی های خواندن و مهارت های قوه ادراک می شود و حتی گاهی بزرگترها نیز به کتاب های مصور نیاز دارند .
[ یکشنبه 92/7/14 ] [ 10:20 صبح ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
نمادهای اصلی اندامها در جامعههای امروزی، ماشین، نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشیهای کودکان به خصوص پسران، زیاد ماشین دیده میشود. وقتی یکی از اعضای خانواده که اغلب پدر و گاهی خود کودک است، رانندگی می کنند، از دیدگاه برون فکنی اهمیت پیدا می کند. بیشتر نوجوانان به بهانه اینکه کشیدن تصویر آدم حوصله شان را سرمی برد یا سخت است، از کشیدن شکل آدم خودداری می کنند اما به اعتقاد پژوهشگران ترجیح دادن کشیدن ماشین در این دوره خود به خود نشان دهنده وابسته بودن شخص به دنیای خارج و زندگی ماشینی است. البته این مسائل بستگی به سن، فرهنگ وعوامل ذهنی و… نوجوان دارد. خورشید و ماه آسمان و زمین حیوانات اگر در نقاشی کودک شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که شما با صحبت کردن با کودک پی به آن می برید. کودکی که در روستا زندگی می کند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود طبیعی است که حیوان بکشد. پس فرهنگ و طرز زندگی کودک در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر کودک به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می کند. گاهی ممکن است کودک احساس گناه و تقصیری را که تجربه کرده و جرأت نکرده آن را ابراز کند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد. منبع : نقاشی کودکان و مفاهیم آن، آناالیوریو فراری، ترجمه عبدالرضا صرافان، انتشارات دستان، چاپ چهارم، تهران 1371 [ پنج شنبه 92/7/11 ] [ 12:54 عصر ] [ مهدی رمضانی متین ]
[ نظرات () ]
IranSkin go Up |
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |